Luennoitsijat

Näille sivuille tulee tietoa OPI 23 -tapahtuman luennoitsijoista sitä mukaa, kun heitä kiinnitetään tapahtumaan. Ensimmäiset esiintyjät on jo julkistettu.
Mukana on kymmeniä mielenkiintoisia luennoitsijoita, näytteilleasettajia ja työpajoja, joista saa rautaisannoksen tietoa, tsemppiä ja virikkeitä.

Hyysalo Pekka

Pekka Hyysalo on vuonna 1990 syntynyt taistelija, joka on koskettanut tarinallaan satojatuhansia suomalaisia. Hänen uransa freestylehiihtäjänä päättyi vakavaan loukkaantumiseen vuonna 2010.

Pekka ja hänen FightBack brändinsä välittävät toivoa, positiivisuutta, tahdonvoimaa ja periksiantamattomuutta kaikenlaisissa elämäntilanteissa. Nyt Pekka on tarttunut seuraavaan haasteeseen ja tekee rohkeita, merkityksellisiä ja vaikuttavia tekoja, joiden avulla lisätään positiivista asennetta suomalaiseen vastuullisuuskeskusteluun. Positiivareiden ja Suomen Nuorkauppakamarien raati valitsi Hyysalon Suomen positiivisimmaksi henkilöksi 2014. Evento Awards valitsi hänet vuoden puhujaksi 2016.

(Kuva: Petri Kovalainen)


Kallio Maaret

Maaret Kallio on suomalainen psykoterapeutti, seksuaaliterapeutti, tietokirjailija, kolumnisti ja työnohjaaja. Hän nousi suuren yleisön julkisuuteen erityisesti Ensitreffit alttarilla -tositelevisiosarjan asiantuntijana sekä Kielletty rakkaus -ohjelmasta.

Hän kokee tärkeimmäksi auttaa muita ja tuottaa ymmärrystä ihmismielen ja ihmissuhteiden mutkaisuuksiin. Hänen uusin kirjansa ”Voimana toivo” kutsuu lukijan hyvän elämän ja toipumisen teemojen äärelle toivon näkökulmasta käsin.

(Kuva: Laura Malmivaara)


Ketonen Kari

Kari Ketonen on kaikille suomalaisille tuttu monien suosittujen tv-sarjojen ja elokuvien myötä. Hän on näytellyt, ohjannut ja käsikirjoittanut huumoria, viihdettä ja draamaa jo parinkymmenen vuoden ajan.

Näiden puuhiensa lisäksi Kari on valmistunut vuonna 2007 ylemmän erityistason psykoterapeutiksi. Vuodesta 2008 hän on kiertänyt kouluttamassa yrityksiä, yhteisöjä ja avainhenkilöitä tunteiden käsittelyssä, esiintymistaidossa, stressinhallinnassa ja muissa työelämän keskeisissä taidoissa. Kari kertoo puheenvuorossaan, kuinka voimme yksinkertaisilla, kehon tiedostamiseen ja hengityksen lempeään ohjaamiseen perustuvilla tekniikoilla parantaa hyvinvointiamme, työssä jaksamistamme sekä saada itsestämme aina parhaat taidot ja kyvyt esiin, kun niitä eniten tarvitsemme.

(Kuva: Lari Järnefelt)


Kukkonen Lasse

Lasse Kukkonen on aktiiviuransa lopettanut jääkiekkopuolustaja, olympiamitalisti ja maailmanmestari. Nykyisin hän toimii yritysvalmentajana ja puhuu hyvän tiimihengen ja esimerkkijohtamisen puolesta.

Tiimissä on tärkeää luottamus, saumautuminen yhteen, itsetuntemus ja uskallus puhua asioista. Johtajuudessa tärkeintä on johtajan oma esimerkkikäyttäytyminen. Tyytyväiset tiimiläiset tarvitsevat positiivisen ja aidosti epäitsekkään vaikuttajan, joka tunnistaa omat hyvät ja huonot puolensa. Kehittyminen kohti tavoitteita ja hyvää oloa vaatii uskallusta puhua ja kohdata ongelmia, sekä kantaa vastuu syyttelemättä. Hyvä johtaja poistaa esteitä, luotsaa niiden yli, tukee itseohjautuvuutta ja vie ryhmänsä kohti unelmia. Innostava johtaja hyväksyy erilaiset ideat ja eri tavoin ajattelevat, kaikenlaiset persoonat.


Lanas Maija

Maija Lanas on kasvatustieteiden professori Oulun yliopistossa sekä opettajankoulutuksen dosentti Helsingin yliopistossa. Alunperin hän on koulutukseltaan luokanopettaja. Hän väitteli 2011 Oulun yliopistosta aiheenaan oppilaiden haastavaa käyttäytymistä koskevat yleiset ajattelutavat. Hän on tutkimuksessaan pohtinut muun muassa, mikä koulussa näyttäytyy häiriönä ja miksi. Hän on kirjoittanut rakkaudesta ammattikasvatuksessa.

Parhaillaan Lanas tutkii monivuotisessa hankkeessa sitä, miten tapamme puhua opettajankoulutuksessa lapsista ja nuorista luovat lapsille ja nuorille erilaisia voimaantumisen tai voimaantumattomuuden paikkoja ja toiminnan mahdollisuuksia ja mahdottomuuksia. Lanas johtaa SAFE-tutkimusryhmää (Social Justice as the Focus of Education). Häiriköt-blogissaan hän pohtii peruskouluun liittyviä ilmiöitä arkisesti ymmärrettävällä tavalla.


Roos Piia

Piia Roos on Tampereen yliopistosta vuonna 2015 väitellyt kasvatustieteen tohtori. Väitöskirjassaan hän tutki lasten kokemuksia päiväkotiarjesta, joten lasten kuuleminen ja osallisuus ovat hänen osaamisensa ydintä.

Hänen mukaansa henkilöstön osaaminen ratkaisee varhaiskasvatuksen laadun. Osaamisen kehittäminen saattaa tuntua haasteelliselta, vaikka pohjimmiltaan kyse on melko yksinkertaisesta asiasta. Keskeistä on tutkimuksen ja arjen välinen vuoropuhelu. Mausteeksi sopii henkilöstön tahto oman työnsä tulosten parantamiseen. Kun kyse on työstä, jossa vuorovaikutus on tärkein työväline, on onnistumisen kannalta välttämätöntä ymmärtää lasten kuulemisen ja osallisuuden merkitys.

Kuva: Nina Kaverinen


Saarikivi Katri

Katri Saarikivi on aivotutkija, joka on jo vuosia toiminut työnsä ohessa tieteen popularisoijana ja auttanut työorganisaatioita hyödyntämään uusinta tutkimustietoa.

Saarikiven vetämä NEMO – Natural Emotionality in Digital Interaction -joukkue voitti Helsinki Challenge -kilpailun vuonna 2015. Ryhmä tutki keinoja mitata ja välittää tunteita verkossa. Hän johtaa Helsingin yliopiston Kognitiivisen aivotutkimuksen yksikössä empatian ja laadukkaan vuorovaikutuksen mekanismeja selvittävää HUMEX-projektia. Saarikivi toimii myös kolumnistina Ylellä. 

(Kuva: Aleksi Lumme)


Sinkkonen Jari

Jari Sinkkonen on lastenpsykiatrian erikoislääkäri, lääketieteen tohtori ja Pelastakaa Lapset ry:n ylilääkäri. Aina täydet salit luennoilleen vetävä Sinkkonen osallistuu aktiivisesti kasvatusta, lastensuojelua ja lasten kehitystä koskevaan keskusteluun.

Sinkkonen on pitänyt esillä erityisesti poikalasten kohtaamia haasteita. Hän on kiinnittänyt huomiota myös lasten asemaan vanhempien avo- ja avioerotilanteissa. Sinkkonen on saanut mm. Kirkon tiedonvälityspalkinnon, Tietokirjailijapalkinnon, arkkiatri Risto Pelkosen palkinnon ja Vuoden puhuja -palkinnon.


Wenström Sanna

Sanna Wenström on kasvatustieteen tohtori, joka on Voimakehä-konseptin ja -menetelmän kehittäjä. Laajan vahvuusnäkemyksen lähtökohtana on, että ihminen voi parhaiten niissä rooleissa, joissa hän voi olla oma itsensä. Tutkimukset osoittavat, että tunnistamalla ja hyödyntämällä vahvuuksia laaja-alaisesti vahvistetaan positiivista psykologista pääomaa, työn imua ja innostusta sekä tukea hyvinvointia ja kukoistusta työssä, opinnoissa ja elämässä.

Wenström toimii opettajankouluttajana ja valmentaa työssään sekä opetus- ja ohjaushenkilöstöä että oppilaitosten ja yritysten johtoa positiivisen psykologian, -johtamisen ja positiivisen pedagogiikan teemoista. Wenström on väitellyt vuonna 2020 opettajien työinnostuksesta positiivisen johtamisen ja organisaation viitekehyksessä ja kirjoittanut aiheesta tietokirjan Positiivinen johtaminen. Johda paremmin opetus- ja kasvatusalalla. Hänen toinen tietokirjansa Kaikilla vahvuuksilla. Opas laajan vahvuusnäkemyksen käyttöön opetuksessa ilmestyi keväällä 2022.

Kuva: Tommi Karjalainen