Työpajat ja tietoiskut

DragonBox Finland Oy: Koe ainutlaatuiset matikkalaboratoriot – näin abstrakteja matemaattisia ilmiöitä voi havainnollistaa lapsentajuisesti ja ymmärrettävästi

Työpajassa saat konkreettisen pikaopastuksen, miten tutkiva ja toiminnallinen matematiikan oppitunti rakentuu digitaalisten matikkalaboratorioiden, matikkakeskusteluiden ja oppilaita innostavien tehtävien avulla. Pääset itse myös kokeilemaan matikkalaboratorioita ja huomaat, miten vaikeat ja abstraktit matemaattiset ilmiöt on mahdollista visualisoida lapsentajuisesti ja ymmärrettävästi.

Pääkohderyhmänä ovat 1.-3. luokanopettajat ja erityisopettajat. Myös muut aiheesta kiinnostuneet alakoulun ja esiopetuksen opettajat ovat tervetulleita työpajaan.Työpajan kesto on 45 min.

Esittelyvideo

Lauantai 4.2. klo 10.00 – 11.00 AT115A

 

e-Oppi: Multimedia havainnollistaa, tekoäly toimii yksilöllistämisen apuna ja monialaistaa automaattisesti – nykyaikaiset digikirjat oppitunnilla

Miten käyttää multimediasisältöjä havainnollistamaan ilmiöitä ja helpottamaan oppimista? Kuinka tekoäly auttaa yksilöllistämään kätevästi? Miten automaattiset linkit oppiaineiden välillä mahdollistavat ilmiöiden monialaisen opettamisen helposti? Tule katsomaan e-Opin vinkit tehokkaaseen digiopettamiseen ja innostu digimaailman mahdollisuuksista!

Lauantai 4.2. klo 11.00 – 12.00 AT115B

 

Edukustannus: Miten tuen matematiikan oppimista ja ymmärryksen rakentumista 1.–3.luokilla?

Työpajassa saat konkreettisia esimerkkejä, miten tukea 1.-3.luokkien matematiikan oppimista välineiden ja pelien avulla. Pääset itse kokeilemaan välineitä sekä pelaamaan pelejä ja huomaat, miten välineet tukevat ymmärryksen rakentumista lapsentajuisesti. Lisäksi saat vinkkejä peleistä, jotka auttavat matematiikan sisältöjen automatisoimisessa ja innostavat oppilaita harjoittelemaan matematiikan sisältöjä.

Pääkohderyhmä on 1.–3. luokkien luokanopettajat ja erityisopettajat.

Lauantai 4.2. klo 9.00 – 10.00 AT115B

 

Ehyt ry: BUENO rastirata

Kaipaatko uutta materiaalia opetukseen päihdekasvatuksen tueksi? Bueno Rastirata -alkoholi on yläkoulun päihdekasvatukseen soveltuva opetusmateriaali. Rastiradan tehtävät haastavat pohtimaan alkoholin käytön syitä sekä alkoholin käytön vaikutuksia eri näkökulmista. Tässä työpajassa pääset itse kokeilemaan, miten Bueno Rastirata -alkoholi käytännössä toimii!

Lauantai 4.2. klo 13.00 – 14.00 AT115B

 

IS-VET Oy: Uusiutuva energia ja sen tutkiminen kokeellisesti

Tutustu uusiutuvan energian opetuspaketteihin ala- ja yläkoulun oppilaille. Aurinkosähkön, tuulivoiman, vesivoiman, sähköisen liikkuvuuden ja polttokennotekniikan kokeet samassa sarjassa. Sisältää kaikki tarvittavat lisävarusteet, kuten virtalähteen, kaapelit ja mittauslaitteet.

Lauantai 4.2. klo 12.00 – 13.00 AT115A

 

Metsähallitus, Tiedekeskus Pilke ja MetsäRekry Lappi: Osaksi työyhteisöjä – työelämään tutustuminen metsäalalla

Miten työelämätaitoihin tutustuminen saadaan osallistavaksi ja oppilas tuntemaan itsensä osaksi työyhteisöä. Vinkkejä onnistuneen työelämään tutustumisjakson suunnitteluun.

Esittelyssä metsäalan keinot, materiaalit ja mahdollisuudet onnistuneen työelämään tutustumisjakson toteuttamiseksi. Esimerkkinä Metsähallituksen TET-malli.

Lauantai 4.2. klo 10.00 – 11.00 AT115B

 

Näppistaituri: Digitaidot

NäppisTaituriin on lisätty ja lisätään tämän lukuvuoden aikana tarina- ja aktiviteettivetoista laadukasta Digitaito -oppimateriaalia alakouluihin. Tähtäimessä on myös pelillisten koodausharjoitusten lisääminen peruskoulua ja lukiota ajatellen lähitulevaisuudessa, ja samalla mahdollistaa koodausopetuksen tason nosto Suomessa pari pykälää nykyistä korkeammalle! Tule, näe ja koe miten NäppisTaiturin avulla on mahdollista opettaa digitaitoja eskarissa ja alakouluissa nyt ja tulevaisuudessa!

Lauantai 4.2. klo 11.00 – 12.00 AT115A

 

Opinkirjo: Osallisuustyö koulussa. Miten aloittaa luokkavaltuusto alakoulun oppijoiden kanssa?

Pajassa työstetään kokeiluja luokkavaltuuston toteuttamiseksi omassa koulussa. Luokkavaltuusto on strukturoitu, pilotoitu ja käytännössä kokeiltu malli lisätä oppijoiden osallisuutta ja osallistumista oman luokan arjen toiminnassa. Luokkavaltuuston toteuttaminen ei vaadi lisätunteja, vaan tunnit noudattelevat POPSia. Malli on muokattu yhdessä Antti Moilasen kanssa.

Pajassa jaetaan materiaalia, jonka avulla pääset kokeilemaan helposti luokkavaltuusto-toimintaa oman luokkasi kanssa. Maksimi osallistujamäärä on 20. Kouluttajana on Tiina Karhuvirta, joka toimii erityisasiantuntijana Kehittämiskeskus Opinkirjossa. www.opinkirjo.fi

Lauantai 4.2. klo 13.00 – 14.00 AT115A

 

Opinkirjo: Vuorovaikutuksen haasteet koulussa: case huoltajat

Kiireen ohella opettajien yleisimmin esiin nostama ongelma koulutyössä on haasteet huoltajien kohtaamisessa. Työpajassa harjoitellaan käytännössä, kuinka kohdata huoltaja tilanteessa, jossa suhde on tulehtunut tai vaarassa tulehtua. Maksimi osallistujamäärä on 18 . Kouluttajana  on Minnariikka Järvinen, Kehittämiskeskus Opinkirjon toiminnanjohtaja.  www.opinkirjo.fi

Lauantai 4.2. klo 14.00 – 15.00 AT115A

 

Otava oppimisen palvelut: Käytännön pikavinkit videontekoon – matalan kynnyksen videopedagogiikkaa kirjallisuuden opettamisessa

Tule kokeilemaan helppoja videovinkkejä suomen kielen ja kirjallisuuden opetukseen! Mediakasvattaja, luokanopettaja ja uuden Loikka-sarjan oppikirjailija Mervi Maatela näyttää luokanopettajan arkeen sopivia työtapoja videoiden tekemiseen. Videot aktivoivat oppilaat tutkimaan kirjallisuutta matalalla kynnyksellä: nämä ohjeet voit ottaa käyttöön vaikka heti maanantaina. Ota haltuun videoiden tekeminen näppärästi Mervin johdolla!

Lauantai 4.2. klo 12.00 – 13.00 Backstage

 

Otava oppimisen palvelut: STEAM-oivalluksia

Pajassa tarkastellaan Markus Packalénin johdolla matematiikan sisältöjä ja tavoitteita luokkien 3-6 STEAM-projekteissa ja ideoidaan matematiikan taitojen kehittymisen kannalta mielekkäitä STEAM-toteutuksia. Ja kuten teemaan kuuluu, myös jotakin konkreettista ja käytännöllistä on luvassa. Markus on Oivaltaja-sarjan oppikirjailija ja teknoluokanopettaja Oulun Rajakylän koulusta.

Lauantai 4.2. klo 13.00 – 14.00 Backstage

 

Oulun yliopisto: FabLab

Tutustuminen FabLab-toiminnan mahdollisuuksiin ja kouluyhteistyöhön.

Perjantai 3.2. klo 14.00 – 17.00 FabLab

Lauantai 4.2. klo 9.00 – 16.00 FabLab

 

Oulun yliopisto: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta

Lähdöt vierailuihin Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntaan. Koulutustarjonnan esittelyä.

Perjantai 3.2. klo 14.00 – 15.00 Osasto E7

Lauantai 4.2. klo 13.00 – 14.00 Osasto E7

 

Oulun yliopisto: Normaalikoulu

Mikä on harjoittelukoulun rooli nyt ja tulevaisuudessa?

Perjantai 3.2. klo 15.00 – 16.00 AT117

Lauantai 4.2. klo 11.00 – 12.00 Agora

 

Oulun yliopisto: Opiskelijan valinnat

Professori Jouni Pursiainen kertoo puheenvuorossaan yliopistojen valintaperusteista: muutoksia, seurauksia ja huolia. Opiskelu on valinta! Valintoja tehdään läpi elämän, mutta varsinkin nuorena. Opiskelua koskevissa valinnoissa pitää löytää omat mielenkiinnon kohteet ja vahvuudet, unohtamatta yhteiskunnan tarpeita. Nuori tekee valintoja yläkoulun jälkeen, lukion jälkeen ja korkeakouluopintojen jälkeen, mutta valinta koskee myös nuorta itseään. Hänet valitaan tai ei valita. Valintaperusteet nousevat keskiöön ja siksi niitä koskevat muutokset, seuraukset ja huolet puhuttavat. Puheenvuorossa käydään läpi ajankohtaisia teemoja yliopistojen opiskelijavalinnoista ja niiden vaikutuksista.

Perjantai 3.2. klo 14.00 – 15.00 AT117

Lauantai 4.2. klo 13.00 – 14.00 Agora

 

Oulun yliopisto: Päiväkoti Lastu

Lähdöt vierailuihin Päiväkoti Lastuun.

Perjantai 3.2. klo 14.00 – 15.00 Osasto E7

Lauantai 4.2. klo 13.00 – 14.00 Osasto E7

 

Oulun yliopisto: STEAM

Oppilaslähtöistä, kokeilevaa ja yhteisöllistä oppimista

Lauantai 4.2. klo 10.00 – 11.00,  klo 14.00 – 15.00 ja 15.00 – 16.00 Agora

 

Oulun yliopisto: Tiedekasvatus ja koulutusyhteistyö

Tietoa kouluyhteistyön ja tiedekasvatuksen muodoista.

Lauantai 4.2. klo 9.00 – 10.00 ja klo 12.00 – 13.00 Agora

 

Peda.net: Ilmaiset matematiikankirjat alakoulun 3-6 -luokille

Peda.net tarjoaa kaikille jäsenkunnilleen ilmaiset yhteisölliset matematiikankirjat luokka-asteille 3-6.

– Sähköiset kirjat, jossa kaikki luokan oppilaat opiskelevat yhteisöllisesti saman kirjan sisällä pystyen tuklemaan toisiaan.

– Itsetarkistavat tehtävät nopeuttavat tarkistamista ja antavat oppijalle välittömän palautteen osaamisen tasosta

– Opettaja näkee oppimisen seurannasta koko ajan oppijan ja luokan edistymisen. Erillisiä kokeita ei tarvita, koska kaikesta tekemisestä jää dokumentaatio arviointia varten

Lauantai 4.2. klo 12.00 – 13.00 AT115B

 

Sanomapro: Bingel -digitaalista lisäharjoittelua alakoulussa

Bingel on digitaalinen maailma, missä oppilas tekee harjoituksia hauskalla ja motivoivalla tavalla. Opettaja voi halutessaan antaa tehtäviä, palautetta, eriyttää ylös -ja alaspäin sekä seurata suorituksia. Bingel on jokaiselle oppilaalle hänen oman oppimisen tueksi!

Lauantai 4.2. klo 10.00 – 11.00 Backstage

 

Sanomapro: Sanoma Pro -digikirjan käyttö Kampuksessa

Koulutuksessa esitellään Kampuksen keskeisimmät toiminnot ja tutustutaan digikirjoihin.

Lauantai 4.2. klo 11.00 – 12.00 Backstage

 

Suomen nuorisokeskusyhdistys: Kasvatuksellinen leirikoulu opettaja työvälineenä

Tiesitkö, että leirikoulujen yleisin tavoite on luokkahengen parantamiseen ja kaveritaitoihin liittyvät tavoitteet? Suomen nuorisokeskusten leirikouluihin vuoden 2022 aikana osallistuneista opettajista 91 prosenttia arvioi luokan saavuttaneen leirikoululle asetetun tavoitteen hyvin tai erinomaisesti. Yksikään palautekyselyn 632 vastaajasta ei kokenut tavoitteessa epäonnistumista vuoden 2022 leirikoulujen aikana.

Ympäristökysymysten, sodan ja koronan aiheuttama ahdistus ja eristyneisyys kuormittaa meitä kaikkia. Lasten vaikeudet sosiaalisissa taidoissa, yksinäisyyden kokemukset ja levottomuus kuormittavat opettajia.

Tietoiskussa esittelemme, miten Suomen nuorisokeskuksissa ohjataan luokkaretki- ja leirikouluryhmiä siten, että ryhmän kaveritaidot ja luokkahenki paranevat, ja lapsille tulee samalla kivoja uusia kokemuksia ja onnistumisia. Kasvatuksellinen leirikoulu on ryhmähenkeä vahvistava ja kiusaamista ennaltaehkäisevä. Tietoiskun pitää nuorisokeskus Hyvärilän nuorisopäällikkö Tuija Hurri.

Lauantai 4.2. klo 14.00 – 15.00 Backstage

 

Studeo: Studeon oppimateriaaleilla helpotusta opettajan arkeen

Harkitsetko siirtymistä Studeon oppimateriaalien käyttäjäksi ja haluat tutustua pidettyyn Studeon uuteen alustaan? Tule mukaan työpajaan kuulemaan, miten nykyaikaiset sähköiset oppimateriaalit tekevät opettamisesta ja oppimisesta sujuvampaa. Studeon oppimateriaaleja on miellyttävä käyttää ja alustamme tarjoaa paljon opettajan työtä helpottavia ominaisuuksia.

Studeon kaikkiin oppimateriaaleihin on helppo opettajana tutustua. Voit rekisteröidä itsellesi tunnukset täällä tai käyttää MPASSid kirjautumista, mikäli se on koulussanne käytössä.

Pajassa kuulet myös maksuttomasta Studeon oppimateriaalien kokeilusta oppilaiden kanssa lukuvuoden loppuun saakka. Kokeilusta löydät jo nyt lisätietoa täältä. Työpaja soveltuu kaikille opettajille opetusasteesta riippumatta. Pajan kesto 45 min.

Lauantai 4.2. klo 9.00 – 10.00 Backstage

 

Talous ja nuoret TAT: Nuorten työelämäodotukset ja tulevaisuuskasvatus

Työpajassa tutustutaan TAT Nuorten tulevaisuusraportti 2022 -kyselytutkimuksen keskeisimpiin tuloksiin ja niiden hyödynnettävyyteen osana yläkoulun ja toisen asteen tulevaisuuskasvatusta. Työpajan pitäjänä on TATin erityisasiantuntija Lauri Vaara.

Työpajassa päästään suunnittelemaan yhdessä tulevaisuusaiheinen oppimistehtävä, jossa yhdistyvät TAT Nuorten tulevaisuusraportti -kyselytutkimuksen tulokset sekä tulevaisuuskasvatuksen periaatteet ja käytännöt. Paja on suunnattu yläkoulun ja toisen asteen opettajille, mutta mukaan ovat tervetulleet myös muut nuorten työelämästä ja tulevaisuuskasvatuksesta kiinnostuneet.

Lauantai 4.2. klo 9.00 – 10.00 AT115A

 

Visim physics: Visim, fysiikan mittausvideot opetuksessa

Fysiikan opettaja: Haluatko laittaa opiskelijat tekemään fysiikan mittauksia kotona, koulussa tai kokeissa, mutta kohtaat haasteita (välineiden puute kotona, välineiden riittävyys koulussa, aikataulu)? Visim Oy tarjoaa tähän ratkaisuna fysiikan mittausvideot, joissa opiskelija joutuu suorittamaan mittaukset videolta. Ei pelkkää katsomista vaan opiskelija on aktiivinen mittauksen tekijä.

Tule tutustumaan ja kokeilemaan palveluamme työpajassamme.

Lauantai 4.2. klo 14.00 – 15.00 AT115B